close
تبلیغات در اینترنت
فرهنگ وهنر
loading...

جزيره نیم نگاه

فرهنگ وهنر

موسیقی سنتی

چقدر با «هوره» آواز اساطیری ایران آشنا هستید؟

چقدر با «هوره» آواز اساطیری ایران آشنا هستید؟
کردهای منطقه غرب و به ویژه ایلام از دیرباز در شادی و غم و هنگام وقوع رویدادهای تاثیرگذار از جمله غربت، از دست دادن عزیزی یا در خلوت عاشقانه خود شروع به خواندن هوره و ذکر ستایش گونه اهورامزدا می‌کردند.

 «هوره» ساد‌ه‌ترین، ابتدایی‌ترین و اصیل‌ترین گونه موسیقی است و مردمان کردزبان غرب کشور این گونه ابتدایی و اصیل آواز را «هوره» می‌نامند.

کلمه «هوره» و نام‌گذاری آن قدمتی حدوداً 7هزار ساله دارد و به دوران پیامبری زرتشت می‌رسد.

محققان آغاز «هوره» را زمان اهورا مزدا می‌دانند؛ «هوره» ندای حق‌طلبی بوده و کرداری نیک، پنداری نیک و گفتاری نیک را آواز کرده است.

بان بنه‌ای، بنیری‌چر، دودنگی، باریه، غریبی، ساروخانی، گل و دره، پاوه موری، قطار، هجرانی، مجنونی، سحری و هی‌لاوه مقام‌های «هوره» هستند.

«هوره» آواز ممتدی است که خواننده، شعرها و ابیات بیشماری را در ذهن داشته و آنها را هنگام آواز به صورت پی در پی استفاده می‌کند، گاه شعرها سروده خود خواننده است و گاه شعرهای مورد استفاده را از دیگر شاعران به عاریه می‌گیرد.

«هوره» در گذشته‌های دور، مضمونی مذهبی داشته و بیشتر به آواز کردن آیات کتب آسمانی یا آموزه‌های منظوم مذهبی پرداخته است اما امروزه مضمونی عاشقانه دارد.

«هوره» مختص به یک دوره تاریخی و یا یک جغرافیا و فرهنگ خاص نیست، هوره یا همان آواز اصیل ابتدایی، مادر همه آوازها، تصنیف‌ها و ترانه‌های مردمان جهان است، مادر آوازها و ترانه‌های تمام ملل دنیا صرف نظر از نژاد و فرهنگ و زبان و معیشت و آیین و جغرافیا و تاریخ آنها.

در سرایش «هوره» کلمات به نرمی و در چینشی مروارید گونه به آرامی بر زبان جاری می‌شوند و داغ و درد و غریبی و شکوه از روزگار را نهفته در لابه لای خود به ذهن شنونده می‌بخشند.

«هوره» آواز زمزمه‌گونه و با ریتم سنگین و کشداری است که خواننده شعرها و ابیات کردی را در این شیوه می‌خواند.

کردهای منطقه غرب و به ویژه ایلام از دیرباز در شادی و غم و هنگام وقوع رویدادهای تاثیرگذار از جمله غربت، از دست دادن عزیزی یا در خلوت عاشقانه خود شروع به خواندن هوره و درددل با ذات مادرانه طبیعت و ذکر ستایش گونه اهورامزدا می‌کردند.

آواز هوره از ریتم آزاد پیروی می‌کند و این گونه آوازخوانی بیشتر در بین مردم مناطق شیروان چرداول، ایوان ایلام، گوران، سنجابی، قلخانی و کلهر استان کرمانشاه مرسوم است.

سید قلی کشاورز، علی کرمی‌نژاد معروف به حاجی طوسی، بهرام بیگ‌ولدبیگی، سید علی‌عسکر کردستانی، نجات، بساط عثمانوند، ابراهیم حسینی، ایل خان ارکوازی، اولعزیز، یاسمی، کریم صادقی و عبد الصمد عبدی پور «هوره» خوانان معروف استان‌های ایلام، کرمانشاه و کردستان هستند.

نمونه‌ای از ابیات «هوره»:

بولبول ته ن مه گیر ده نگ وه زاره وه

به ش ته ن مایه ی گول وه داره وه

هه ر جای گولیگه په ر چینی خاره

ئه رای بولبول نه ی گول ئنتزاره

ئه گه ر خار نه وی وه په رچین گول

مرای مه تله وه یل زو مه وی حاصل

که البته با نوایی محزون خوانده می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند، برای اطلاعات بیشتر در زمینه آواز «هوره» به منبع این یادداشت یعنی کتاب «پژوهشی درباره ترانه‌های کردی» نوشته فاروق صفی‌زاده مراجعه کنند.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
منبع: isna.ir
مدير جزيره بازدید : 47 چهارشنبه 16 مرداد 1392 زمان : 8:48 نظرات ()

حال وروز این روزهای قلعه ایزدخواست

قلعه ایزدخواست در حال نابودی است :            
miras 830529 015

نوآک - برای بازدید از بقایای قلعه تاریخی ایزدخواست که از آن به عنوان یکی از عجایب معماری ایران قدیم یاد می‌شود باید خطر سقوط از ارتفاع را به جان خرید و یا باید ساعتها منتظر ماند تا یکی از اهالی محل نقشه دسترسی به داخل قلعه را برایتان تشریح کند. ایزدخواست شهری در بخش [...]

  

نوآک - برای بازدید از بقایای قلعه تاریخی ایزدخواست که از آن به عنوان یکی از عجایب معماری ایران قدیم یاد می‌شود باید خطر سقوط از ارتفاع را به جان خرید و یا باید ساعتها منتظر ماند تا یکی از اهالی محل نقشه دسترسی به داخل قلعه را برایتان تشریح کند.

ایزدخواست شهری در بخش مرکزی شهرستان آباده در شمال استان فارس بوده که دارای آثار تاریخی از دوران و اعصار مختلف تمدنی ایران است.

قلعه و پل ایزدخواست، کاروانسرا و خانه‌های قدیمی روستایی از جمله آثار تاریخی شهر ایزدخواست به شمار می‌روند که هرکدام به نوبه خود می‌تواند گردشگران را تا چند روز در این شهر نگه‌دارد. قلعه ایزدخواست متعلق به دوران ساسانیان را می‌توان یکی از شاخص‌ترین آثار این منطقه توصیف کرد که به گفته کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی با سبک معماری خود یکی از عجایب و نمونه‌های چشمگیر شهرسازی و مهندسی زمان قدیم ایران است.

قلعه ایزدخواست دژ مستحکم درایران قدیم

قلعه ایزدخواست با کمترین هزینه، امنیت خود و ساکنان داخل آن را تامین می‌کرده، چراکه از سه طرف با پرتگاهی به حالت عمود نسبت به کف زمین با ارتفاعات مختلف از شش تا ۱۵ متر، حتی با استفاده از ادوات جنگی برای سربازان دشمن غیر قابل نفوذ بوده است و این نفوذ فقط از یک طرف میسر می‌شده که آن هم با حفر زمین حدود ۳۰ مترطول و چهار مترعرض بوده است.
فضایی که قلعه و خانه‌های روستایی داخل آن در آن زمان ایجاد کرده بسیاری از گردشگران را در زیبایی و معماری منحصر به فرد خود فرو برده و به‌طور مثال در شب، ساکنین خانه‌های اطراف قلعه با حضور در بالکن‌های خود با روشن کردن چراغ، منظره بسیار زیبایی از دور شبیه به کشتی در دل دریا به وجود می‌آورده‌اند یا کوچه‌های مسقف و تاریک که گرما را در دل تابستان از مردم می‌گرفتند و در زمستان هم با هدایت باران و برف از طریق حصار قلعه به بیرون، موجب نگهداری قلعه می‌شده است شرایطی را برای این منطقه ایجاد کرده که در دیگر مناطق نمونه آن را کمتر می‌توان یافت.
خانه‌سازی در قلعه نیز در حد بی‌نظیری است که ضمن استفاده از مصالح چوب و گل به شکل خشت، کمترین سنگینی را بر کف قلعه ایجاد کرده و همچنین توانسته‌اند ساختمانهایی را در پنج طبقه بسازند که با امکانات آن زمان در یک فضای محدود بسیار قابل تامل است، چون هم جواب ازدیاد جمعیت را می‌داده و هم با استفاده از ارتفاع طبقات، چشم‌اندازی بسیار زیبا به وجود می‌آورده که مردم هم می‌توانستند زمینهای کشاورزی خود را از داخل خانه تماشا کنند و هم در دل طبیعت باشند.

قلعه رو به ویرانی است

با این تفاسیر می‌توان قلعه ایزدخواست را یکی از جاذبه‌های گردشگری بزرگ منطقه و استان فارس توصیف کرد که با کمی تدبیر و اندیشه می‌تواند نقش مهمی را در گردشگری تاریخی استان فارس ایفا کند.

اما آنچه امروز از این قلعه و خانه‌های روستایی تاریخی اطراف آن باقیمانده ویرانه‌هایی از دیوارهایی است که بر فراز تپه‌ای واقع شده و کوچکترین اثری از نگهداری نیز در آن دیده نمی‌شود.
دیواره‌هایی که تخریب شده و فروریخته، شکاف‌هایی که هر روز بزرگتر می‌شود و رسیدگی نکردن به محیط قلعه و مرمت آن بیش از آن‌که شکوه قلعه تاریخی را نمایان کند آثار زوال و مهجوریت را به نمایش می‌گذارد.

فروریختن بخشی از دیوار قلعه

قلعه‌ای که روزی دشمنان هیچ راه نفوذی را به داخل آن نمی‌توانستند پیدا کنند، امروز زوال و فرسایش به خوبی راه تسخیر آن را پیدا کرده و مرتب نیز در آن فرو می‌رود و گویی برای متولیان امر رسیدگی به این قلعه هیچ جذابیتی ندارد.

قلعه بالای تپه‌ای قرار دارد که در آن زمان این موقعیت جغرافیایی نفوذ به آن را غیر ممکن ساخته بود و امروز نیز پس از گذشت دو هزار سال گویی هنوز نمی‌توان راهی مناسب پیدا کرد که گردشگران به داخل بنا راه پیدا کنند.

تنها مسیر فعلی به درون قلعه با پلی بدون ایمنی لازم

در اصلی ورود به قلعه در گوشه‌ای از بنا ساخته شده است اما دری که با پلی چوبی به طرف دیگر متصل شده و زیر آن خندقی قرار دارد، چندان ایمن نیست.

داخل قلعه نیز در جای خود باید مورد بررسی قرار گیرد، شرایطی که داخل بنا دارد به هیچ عنوان شایسته یک اثر میراثی و تاریخی نیست. دیواره‌های بنا آلوده شده و در بخش‌هایی از بنا نیز در حال تخریب و ریزش است و بر این اساس می‌توان گفت شرایط این اثر تاریخی اصلاً مطلوب و خوشایند نیست.
سردرگمی که بازید‌کنندگان این بنا دچار آن می‌شوند همگی ناشی از فقدان تابلویی برای تعیین مسیر ورودی است که در هیچ‌کدام از بخش‌های قلعه نمی‌توان یافت. نبود مرکز اطلاع‌رسانی گردشگری و همچنین تابلویی که در مورد بنا توضیح دهد همگی نشان از بی‌توجهی و رسیدگی نکردن به آن دارد.

نمای بیرونی قلعه هم تحت تاثیر فرسایش و بدون نگهداری رها شده است،با این تفاسیر باید گفت بازدید از قلعه کم نظیر ایزدخواست با تحمل مرارت و اعمال شاقه‌ای همراه است که از عهده همه گردشگران به ویژه گردشگران خارجی بر‌نمی‌آید. شرایط پیرامون قلعه به علل مختلف چون بهداشت و مسیر مناسب هم بر علاقه گردشگران از این مجموعه تاریخی، اثر منفی گذاشته است.

و در این شرایط نیز نمی‌توان انتظار داشت گردشگران مختلف خطرات احتمالی ورود و بازدید از بنا را به جان بخرند، چراکه برای ورود به آن یا باید از دیوارهای چند ۱۰ متری بنا بالا رفت که به نظر نمی‌رسد کاری مطابق با قانون و اصول گردشگری باشد و یا به پل چوبی در اصلی که زیر آن خندقی قرار گرفته است اطمینان پیدا کرد.

کاروانسرای شاه عباس و محرومیت‌های مشابه

کاروانسرای شاه عباس ایزدخواست نیز که در محدوده این آثار تاریخی قرار دارد مانند قلعه ایزدخواست دچار محرومیت‌های مشابهی شده که چندان در خور شأن میراث استان فارس نیست.
کاروانسرا در شمال شرقی رودخانه ایزدخواست بنا شده و می‌گویند یکی از ۹۹۹ کاروانسرایی است که شاه عباس صفوی در دوران تبعیدش بنا کرده است. این کاروانسرا از نظر زیبایی، استحکام و وسعت یکی از کاروانسراهای نمونه در نوع و زمان خود است.

خبرگزاری نواک

مدير جزيره بازدید : 12 پنجشنبه 10 مرداد 1392 زمان : 9:35 نظرات ()

زنده یاد استاد جلیل شهناز

بیوگرافی زنده یاد جلیل شهناز ،یکی از سرشناس‌ترین نوازندگان تار و سه تار

جلیل شهناز,بیوگرافی جلیل شهناز,زندگی نامه جلیل شهناز نوازنده تار

بیوگرافی جلیل شهناز + تصاویر جلیل شهناز
زادروز : ۱ خرداد ۱۳۰۰ در اصفهان
درگذشت: ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ (۹۲ سال)
سبک‌ها: موسیقی سنتی ایرانی
کار(ها): نوازنده
ساز(ها): تار
جلیل شهناز (زادهٔ ۱۳۰۰ در اصفهان– درگذشتهٔ ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ در تهران)، یکی از سرشناس‌ترین نوازندگان تار و سه تار سدهٔ اخیر در ایران بود.
زندگینامه جلیل شهناز
جلیل شهناز، در سال ۱۳۰۰ در اصفهان به دنیا آمد. تقریباً همه اعضای خانواده وی با موسیقی آشنایی داشتند و در رشته‌های مختلف هنر از جمله تار، سه‌تار، سنتور و کمانچه به مقام استادی رسیدند. پدرش «شعبان خان» علاقه وافری به موسیقی اصیل ایرانی داشت و علاوه بر تار که ساز اختصاصی او بود، سه‌تار و سنتور هم می‌نواخت. عموی او غلامرضا سارنج هم از نوازندگان کمانچه بود.

جلیل شهناز,بیوگرافی جلیل شهناز,زندگی نامه جلیل شهناز نوازنده تار

استاد جلیل شهناز

جلیل شهناز، از کودکی به موسیقی علاقه‌مند شد و نواختن تار را در نزد عبدالحسین شهنازی و برادر بزرگ خود حسین شهناز که به خوبی ساز می‌نواخت، آغاز کرد. پشتکار زیاد و استعداد شگرف جلیل به حدی بود که در سنین جوانی از نوازندگان خوب اصفهان شد.
در کتاب «موسیقی‌دانان ایرانی» نوشته پژمان اکبرزاده آمده است: «شهناز نوازندگی در رادیو اصفهان را از سال ١٣٢٨ آغاز کرد و در سال ١٣٣٦ به دعوت سازمان رادیو به تهران آمد و در برنامه های گوناگونی مانند برنامه گلها، ارکستر حسین یاحقی و ... به عنوان تکنواز و همنواز به فعالیت پرداخت.

وی همچنین در گروه "یاران ثلاث" (همراه با تاج اصفهانی و حسن کسایی) و گروه "اساتید موسیقی ایران" کنسرت های بسیاری را در داخل و حارج از ایران اجرا نمود. شهناز در برنامه های جشن هنر شیراز نیز حضوری فعال داشت.»

جلیل شهناز,بیوگرافی جلیل شهناز,زندگی نامه جلیل شهناز نوازنده تار

استاد جلیل شهناز

این نوازنده تار در طول زندگی هنری خود با هنرمندان والای کشور از جمله فرامرز پایور، حبیب الله بدیعی، پرویز یاحقی، همایون خرم، علی تجویدی، منصور صارمی، رضا ورزنده، امیر ناصر افتتاح، جهانگیر ملک، اسدالله ملک، حسن کسائی، محمد موسوی، تاج اصفهانی، ادیب خوانساری، محمودی خوانساری، عبدالوهاب شهیدی، اکبر گلپایگانی، حسین خواجه امیری و محمد رضا شجریان همکاری داشته‌است.
وی در دههٔ ۱۳۶۰ همراه با فرامرز پایور (سنتور)، علی اصغر بهاری (کمانچه)، محمد اسماعیلی (تنبک) و محمد موسوی (نی) «گروه اساتید» را تشکیل داد و با این گروه، مسافرت‌های متعددی به کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکا داشت.

جلیل شهناز,بیوگرافی جلیل شهناز,زندگی نامه جلیل شهناز نوازنده تار

استاد جلیل شهناز

وی در سال ۱۳۸۳ به عنوان چهره ماندگار هنر و موسیقی برگزیده شد. همچنین در ۲۷ تیر سال ۱۳۸۳، مدرک درجه یک هنری (معادل دکترا) برای تجلیل از یک عمر فعالیت هنری به جلیل شهناز اهدا شد.
در سال ۱۳۸۷، محمدرضا شجریان، گروهی که با آن کار می‌کرد را به افتخار جلیل شهناز، گروه شهناز نام گذاشت.
جلیل شهناز، علاوه بر نواختن تار، که ساز اختصاصی اوست، با نواختن ویولون، سنتور و تمبک نیز آشنایی داشت. معروف است که او در شیوه نوازندگی می‌تواند با ساز خود علاوه بر نواختن، آواز هم بخواند.
درباره شیوه نوازندگی جلیل شهناز
«شهناز موسیقی ایران»، با استفاده از تکنیک‌های برجسته در شیوه تارنوازی توانست بسیاری از ردیف‌های موسیقی سنتی ایران را با تار بنوازد که از جمله نواختن در مایه دشتی و دشتستانی است که بسیار با ارزش است.

جلیل شهناز,بیوگرافی جلیل شهناز,زندگی نامه جلیل شهناز نوازنده تار

استاد جلیل شهناز

در آیین نکوداشت استاد جلیل شهناز و زنده یاد درویش خان در فرهنگسرای هنر در سال ۱۳۸۵ گفته شده است:
استاد حسن کسائی: شناخت موسیقی کار هرکسی نیست. همه موسیقی را گوش می‌دهند و دوست می‌دارند اما کسی که سره را از ناسره تشخیص بدهد و بتواند درک مقاماتی را که استاد شهناز نواخته‌اند داشته باشد بسیار نادر است. همه ساز می‌زنند و همه خوب ساز می‌زنند ولی قدرت نوازندگی و محفوظات و لحظات موسیقی که آقای شهناز می‌دانند و اجرا کرده‌اند، چیزی که در دست همگان باشد نیست. یعنی ردیف موسیقی ایران نیست. قدرت آقای شهناز در جواب دادن و دونوازی خارق العاده‌است. من ۶۰ سال با ایشان همنوازی کرده‌ام و ساز بنده با ساز شهناز گره خورده‌است.

جلیل شهناز,بیوگرافی جلیل شهناز,زندگی نامه جلیل شهناز نوازنده تار

استاد جلیل شهناز

استاد محمدرضا شجریان: ساز شهناز در من زندگی می‌کند و من با ساز شهناز زندگی می‌کنم. من تنها خواننده‌ای هستم که خودم را شاگرد جلیل شهناز می‌دانم. ساز این نوازنده بی بدلیل، یک ساز آوازی است؛ برخلاف دیگر نوازنده‌ها که ۸۰ درصد سازی می‌زنند و فقط ۲۰ درصد آوازی. جلیل شهناز به بیان واقعی در نوازندگی تار رسیده است؛ چرا که در گیرودار ردیف و تقلید از دیگران نماند و مانند آبشاری خروشان در جریان است.
داریوش پیرنیاکان: جلیل شهناز هنرمندی است که زاوایای بسیاری در سازش نهفته‌است. وی علاوه براشراف کامل بر ردیف و رموز آن، ویژگی منحصر به فردی دیگری نیز داشت. جواب آوازهای شاهکار و بی نظیر، استفاده از تمام امکانات ساز، نواختن بسیاری از گوشه‌های مهجور، رعایت جمله‌بندی در نوازندگی از جمله ویژگی‌های نوازندگی جلیل شهناز است.
استادپرویز یاحقی:شهناز دفتر تار بستسازمان پسش آهنگی استان مرکزی درگذشت استاد جلیل شهناز را به همه هنردوستان موسیقی دانان و اهل فرهنگ تسلیت عرض مینماید.

جلیل شهناز,بیوگرافی جلیل شهناز,زندگی نامه جلیل شهناز نوازنده تار

جلیل شهناز,بیوگرافی جلیل شهناز,زندگی نامه جلیل شهناز نوازنده تار

استاد جلیل شهناز

درگذشت
جلیل شهناز پس از یک دوره بیماری صبح روز دوشنبه ٢٧ خرداد ١٣٩٢ در بیمارستان دی درگذشت. محمدرضا شجریان پس از درگذشت استاد فرمودند: استاد جلیل شهناز در من شور و عشق آفرید و من با صدای تار شهناز بدین جارسیدم و کلمۀ شهناز فقط لایق شهناز و استاد جلیل شهناز را بسان حافظ که تکرار ناشدنی‌ست خواند.

جلیل شهناز,بیوگرافی جلیل شهناز,زندگی نامه جلیل شهناز نوازنده تار

جلیل شهناز,بیوگرافی جلیل شهناز,زندگی نامه جلیل شهناز نوازنده تار

استاد جلیل شهناز

آثار
- آلبوم "عطرافشان" (همراه با تمبک محمد اسماعیلی)."زبان تار" (تا تمبک جهانگیر ملک)...
- کتاب "گل های جاویدان" (پانزده قطعه برای تار و سه تار). نت نگاری: هوشنگ ظریف. انتشارات سرود، تهران، 1379.
آلبوم (های) آواز و تصنیفهای ایرانی، نوبهار، ره آورد، راز، آواز شهناز، باغ نوا، بیات ترک، چهارمضراب، صد سال تار، مهر، دفتر تار، افتخار آفاق، عشق و زندگی، نوید بهاری، شور و زندگی، تار سولو، تار و ترمه، یاران زنده رود، شهناز شهنواز و... از جمله آثار جلیل شهناز است.

منبع:fa.wikipedia.org

مدير جزيره بازدید : 10 پنجشنبه 10 مرداد 1392 زمان : 9:29 نظرات ()

هنر

از گربه مارلون براندو تا مزه پرانی های نیکلسن؛
ده صحنه سینمایی که هرگز نوشته نشده بودند

برخی سکانس های ماندگار سینمایی از یک ویژگی عجیب برخوردارند. این سکانس ها هرگز در فیلنامه اولیه نوشته نشده بودند و در هنگام فیلمبرداری به خلاقیت کارگردان یا بازیگران خلق شدند. این بداهه پردازی ها البته در بسیاری از فیلم ها دیده شده است ولی جالب این جاست که این صحنه ها در برخی از فیلم ها حتی به نقطه قوت اثر هم تبدیل شده اند.

مجله مهر- البته بسیاری از کارگردانان سینما این شیوه را قبول نداشته و تنها متکی فیلمنامه کامل خود پیش می روند در عوض خیلی از فیلم های مهم تاریخ سینما اساسا فیلمتامه ای کامل در ابتدای فیلمبرداری نداشته اند که از مهم ترین آن ها می توان به فیلم هایی چون " انی هال" و " آرواره" اشاره کرد.

در این گزارش برخی از سکانس های ماندگار تاریخ سینما را که با بداهه پردازی بازیگران و کارگردانان خلق شده اند مرور می کنیم.

1-    پدرخوانده: در یکی از سکانس های این فیلم ، زمانی که مارلون براندو در دفتر خود درباره احترام یه اعضای خانواده صحبت می کند، گربه ای را در دست گرفته و نوازش می کند. درواقع اساسا در این صحنه گربه ای پیش بینی نشده و براندو قبل از فیلمبرداری ، این گربه در پشت صحنه دیده و با توافق با کاپولا جلوی دوربین می آورد.

2-    در فیلم "پلیس آهنی" که در سال 1998 توسط "پل ورهوفن" ساخته شد، صحنه ای وجود دارد که در آن پلیس آهنی با دهانی پر از خون در دفتر پلیس بر روی کاغذ اظهارات تف کرده و می گوید "تلفن لعنتی من کجاست؟" . در واقع این اتفاق و دیالوگ تنها دقایقی قبل از فیلمبرداری با بحث میان "کرت وود اسمیت" و ورهوفن به وجود می آید و اساسا در ذهن نویسنده فیلمنامه جای نداشته است.

3-    در فیلم " زن زیبا" ساخته " گری مارشال" که در سال 1990 ساخته شده است "ریچارد گیر " قصد دارد تا الماسی را به نشانه علاقه به دختر فیلم با بازی "جولیا رابرتز" تقدیم کند که در اقدامی بدهه پردازانه قبل از لمس جواهر توسط رابرتز خیلی سریع جعبه هدیه را قاپ زده و می بندد تا او را بیشتر غافلگیر کند. گیر این اتفاق را از هنر خلاقه بداهه پردازانه خود می داند.

4-    در فیلم "جان مالکوویچ بودن" ساخته سال 1994، مالکوویچ در جاد های قدم می زند و خودرویی به سرعت از کنارش رد می شود و مردی از پنجره ماشین بیرون آمده و فریاد می زند که "هی مالکوویچ، سریع فکر کن" که اساسا جزو برنامه های فیلمنامه نبوده، اما اسپایک جونز، کارگردان فیلم،  از این سکانس راضی بود و در تدوین نهایی فیلمش این اتفاق تصادفی را به فیلم افزود.

5-    در فیلم "شوالیه تاریکی" ساخته کریستوفر نولان در صحنه ای که قرار بود "هیث لجر" بازیگر نقش جوکر پس از اتفجرا بیمارسات در خیابان راه برود و بی توقف جلوی اتوبوس مدرسه را بگیرد، وی در اقدامی خلاقانه توقف کرد و به سبک جوکر در خیابان به شکل نامنظم حرکت کرد و اتفاقا از صحنه های به یاد ماندنی این فیلم شد.

6-     در فیلم "توتسی" ساخته سیدنی پولاک، بیل مورای ناگهان در میان صحنه مهمانی ضروری می بیند تا به عنوان یک نویسنده مشتاق، شخصیتی که در این فیلم دارد، شروع به صحبت کند، در حالی که برای وی در این صحنه اساسا متنی نوشته نشده بود.

7-    در پایان فیلم " دکتر استرنج لا" پیتر سلرز که باید نقش این دانشمند را نشسته بر روی ویلچر بازی می کرد تصمیم گرفت تا یکباره از چرخ بلند شود و فریاد بزند " پدر نگاه کن من راه می روم." در تدوین نهایی البته کوبریک بسیاری از صحنه ها را تغییر داد و این صحنه البته در برخی نسخه های استرنج لاو قابل مشاهده است.

8-    نجات سرجوخه رایان: در این فیلم اسپیلبرگ در صحنه ای که " مت دیمون و تام هنکس  در کنار هم داستان هایی از گذشته خو درا بیان می کنند، داستان هایی که هیچ کدام در فیلمنامه اسپیلبرگ نبود و به خلاقیت بازیگران وارد این سکانس ها شده است.

9-    در فیلم " درخشش" کوبریک در صحنه ای که نیکلسن برای کشتن فرزندانش و همسرش با تبر در را ریز ریز می کند وسر را از میان در نشان می دهد جمله ای را بر زبان می آرود که در آن زمان توسط جک ماهون در یک نمایش محبوب گفته می شد و آن این بود که "جانی اینجاست" که البته کوبریک به احترام درخشش نیکلسن آن را در نسخه نهایی حذف نکرد.

10-در صحنه ای از فیلم "کابوی نیمه شب" گروه فیلمبردای مشغول کار بودند که یک تاکسی بی توجه به بسته بودن خیابان به یکباره از میان صحنه می گذرد و البته با واکنش هافمن که بر روی ماشین می کوبد رو به رو می شود وجالب این جاست که کارگردان یعنی "جان شلسینگر" این صحنه را در نسخه نهایی حفظ می کند

 

مجله خبری مهر

 

مدير جزيره بازدید : 10 چهارشنبه 09 مرداد 1392 زمان : 8:57 نظرات ()

داستانک

آیا تابحال قهوه مبادا به کسی داده اید؟!!

آیا تابحال قهوه مبادا به کسی داده اید؟!!
با یکی از دوستانم وارد قهوه‌خانه‌‌ای کوچک شدیم و سفارش‌ دادیم....


با یکی از دوستانم وارد قهوه‌خانه‌‌ای کوچک شدیم و سفارش‌ دادیم...
بسمت میزمان می‌رفتیم که دو نفر دیگر وارد قهوه‌خانه شدند... و سفارش دادند:  پنج‌تا قهوه لطفا... دوتا برای ما و سه تا هم قهوه مبادا... سفارش‌شان را حساب کردند، و دوتا قهوه‌شان را برداشتند و رفتند...
از دوستم پرسیدم: ماجرای این قهوه‌های مبادا چی بود؟
دوستم گفت: اگه کمی صبر کنی بزودی تا چند لحظه دیگه حقیقت رو می‌فهمی...
 آدم‌های دیگری وارد کافه شدند... دو تا دختر آمدند، نفری یک قهوه سفارش دادند، پرداخت کردند و رفتند...
سفارش بعدی هفت‌تا قهوه بود از طرف سه تا وکیل... سه تا قهوه برای خودشان و چهارتا قهوه مبادا...
همان‌طور که به ماجرای قهوه‌های مبادا فکر می‌کردم و از هوای آفتابی و منظره‌ی زیبای میدان روبروی کافه لذت می‌بردم،
مردی با لباس‌های مندرس وارد کافه شد که بیشتر به گداها شباهت داشت... با مهربانی از قهوه‌چی پرسید: قهوه‌ی مبادا دارید؟
خیلی ساده‌ ست! مردم به جای کسانی که نمی‌توانند پول قهوه و نوشیدنی گرم بدهند، به حساب خودشان قهوه مبادا می‌خرند...
سنت قهوه‌ی مبادا از شهرناپل ایتالیا شروع شد و کم‌کم به همه‌جای جهان سرایت کرد...
بعضی‌ جاها هست که شما نه تنها می‌توانید نوشیدنی گرم به جای کسی بخرید،
بلکه می‌توانید پرداخت پول یک ساندویچ یا یک وعده غذای کامل را نیز تقبل کنید...

نتیجه اخلاقی:
گاهی لازمه که ما هم کمی سخاوت بخرج بدهیم و قهوه مبادا... ساندویچ مبادا... آب میوه مبادا... لبخند مبادا و مباداهای دیگر... که دل خیلی ها از اونا می خواد... و چشم انتظارند... که ما همت نموده و قدمی در سرزمین صورتی محبت و عشق بگذاریم ...و به موجودات زنده... و بخصوص به انسانهای امیدوار و آرزومند توجهی کنیم...

گردآوری: گروه سرگرمی سیمرغ
www.seemorgh.com/entertainment
منبع: ارسالی کاربران
مدير جزيره بازدید : 9 پنجشنبه 03 مرداد 1392 زمان : 8:55 نظرات ()
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره ما
Profile Pic
پایگاه خبری- تحلیلی سلام آباده: www.salamabadeh.ir
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    شما از چه طریقی خبرهای مورد نظرتان را دریافت می نمائید؟














    جزیره نیم نگاه

    فعال کردن اتاق گفتگو: 

    به مناسبت عید عی فطر قصد دارم بهکمک شما عزیزان اتاق گفتگو جزیره نیم نگاه را راه اندازی کنم 

    منتظر پیشنهادات شما عزیان هستم

    آمار سایت
  • کل مطالب : 921
  • کل نظرات : 22
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 16
  • باردید دیروز : 19
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 16
  • بازدید ماه : 790
  • بازدید سال : 3,716
  • بازدید کلی : 23,926